|
Hvorfor
rustbeskyttelse? |
Det er en udbredt opfattelse, at nye biler
ikke ruster, og at kvaliteten i nye biler er så
høj, at rustbeskyttelse ikke længere er nødvendig.
En stor nordisk undersøgelse viser at dette ikke
er sandt!.
Det er en kendsgerning, at bilfabrikkerne i dag bruger
langt mindre rustbeskyttelse end der er nødvendig.
Hele den danske motorpresse og FDM anbefaler kraftigt
danske bilejere at rustbeskytte deres biler, her er nogle
af grundene: |
|
Biler fremstilles af stålplader
som er galvaniseret inden karosseriet bearbejdes.
Galvaniseringen brændes væk ved svejsning
og forringes hvor pladerne ombukkes. Der er over
1.000 punktsvejsninger på en bil og 60 meter
samlinger. |
|
Galvanisering med et tyndt lag zink
(2-5 mikrometer) bliver nedbrudt i løbet
af få år. |
|
Flertallet af bilmodellerne er galvaniseret
med en lagtykkelse på kun 2-5 mikrometer.
Til sammenligning er autolakken på en bil
cirka 90 mikrometer. |
|
Olie og voks uden galvanisering er
bedre til rustbeskyttelse end galvanisering alene.
(dokumenteret i KI-rapporten 1997) |
|
Olie og voks bevarer sin smidighed
og indtrængningsevne. |
|
Kort sagt, rust er bilens værste
fjende. Lad din bil rustbeskytte, så du kan
bevare den i mange år. |
|
|